Home » פעילויות פנאי בגיל הפנסיה

פעילויות פנאי בגיל הפנסיה

במחקר שביצעה ד"ר שיוביץ-עזרא מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית נמצא כי ישראל נמצאת במקום השני (אחרי יוון) בתחושת הבדידות של הקשישים בארץ. עוד נמצא, כי בקרב נשים תחושת הבדידות גבוהה יותר, וכי ארצות הברית נמצאת בין המדינות שבתחתית הרשימה, עם תחושת בדידות מינימאלית.

למרות שהמחקר לא עסק בדרכי התמודדות עם תחושת הבדידות, הועלו מספר השערות לגורמים לה.

בין ההשערות העיקריות: הריחוק ההדרגתי מבני המשפחה, אשר נחשבו עבור הקשיש כמוקד משמעותי בחיים, וכן, מיעוט מסגרות חברתיות, חוגים ופעילויות פנאי הקיימות בארץ.

התבוננות מעמיקה יותר במצב החברתי של הקשישים, מגלה כי יש לא מעט אפשרויות לפעילויות לשעת הפנאי, אשר היו יכולות להקל על תחושת הבדידות, וליצור אצל הקשישים הווי חווייתי וחברתי. במאמר זה, נסקור מגוון אפשרויות פנאי עבור קשישים שהגיעו לגיל הפנסיה שלהם, והיו רוצים להימנע מהשעמום שעשוי ללוות תקופה זו.

רשת האינטרנט

אחת ההמלצות של המחקר שתואר לעיל, נגעה להנגשת העולם הטכנולוגי אל הקשישים, על מנת לאפשר להם יצירת קשרים חברתיים ברשת. ואכן, האינטרנט מהווה תשתית חזקה ליצירת שעות פנאי משותפות, בין אם על ידי שימוש ברשת לאיתור מידע וקריאת תכנים המעניינים את הקשישים, ובין באמצעות יצירת קשרים עם בני גילם ברשתות החברתיות, בפורומים, צ'טים וכיוצא באלו.

אי אפשר להתעלם גם מאפשרויות המשחק הקיימות ברשת, המציעות משחקי שח-מט ודמקה משותפים עם חברים מארצות שונות, או אף השתתפות באתגרי חשיבה וחידות המאתגרים את מוחם וליבם של המשתתפים.

פעילות אתגרית

תקופת הפנסיה הינה כנראה גם הזמן בו ישנן הרבה פחות דאגות מאשר בשנים המוקדמות של הקשיש, ועל כן, שום דבר לא יכול למנוע ממנו להגשים את החלומות המסוכנים והמאתגרים ביותר שהיו לו: סקי, סנפלינג, מצנחי רחיפה, טיפוס הרים, ספורט ימי, צלילה, או כל פעילות אתגרית אחרת אשר תגרום לאדרנלין לעלות. חשוב לא לשכוח לקבל אישור מהרופא שהפעילות הזו לא תפגע בבריאות הקשיש.

הגשמת חלומות

כשאין לחץ של עבודה או משפחה, זה הזמן לעשות את מה שתמיד רק היה בגדר חלום: לכתוב את הספר שמעולם לא היה זמן להשקיע בו, לצאת ולנפוש תחת כיפת השמיים לבד או עם בת/ בן זוג, לצאת לשיט למחוזות רחוקים, להשתתף במרתון של אופני הרים, לצאת לטיולים מאורגנים, לצאת לדייג לבד או עם הנכדים, להתחיל לימודים בתחום שתמיד רציתם ללמוד אך מסיבות שונות זה לא התאפשר, אולי אפילו להתחיל את הקריירה בתחום השירה או המשחק.

ליהנות מהדברים הפשוטים

קשישים רבים אינם יכולים, מסיבות בריאותיות בעיקר, לבצע חלק מהפעילויות שהוזכרו לעיל. במקרים כגון אלו, האזנה למוזיקה היא פתרון מצוין לשעמום, במיוחד האזנה לשירים שמחזירים זכרונות טובים ומתוקים או שירים עכשוויים שיהוו תשתית ליצירת קשר עם נכדיו הצעירים. טלוויזיה אף היא כלי נפלא לניצול שעות הפנאי, בין אם מדובר בסרטים עכשוויים, תוכניות ריאליטי, או סדרות שיכולות להעלות על שפתי הקשיש חיוך וצחוק.

לגלות תחביבים ישנים

ישנן עוד מגוון אפשרויות פנאי עבור קשישים בעלי מגבלות פיזית, שהיו רוצים להעביר את הזמן בצורה מהנה ככל האפשר, לדוגמא: סריגה ורקמה של תמונות ובגדים, גינון וטיפול בפרחים וצמחיה, בישול ספונטאני או באמצעות מתכונים, קיפולי נייר (אוריגאמי) מתקדמים, שיפוץ רהיטים, אפיית עוגות, תפירה, פיסול וכדרות ועוד.

פעילות התנדבותית

במחקר שפורסם בכינוס החברה האמריקאית לגריאטריה בשיקאגו, נמצא כי קשישים שהגיעו לגיל פרישה והיוו חלק מגרעין התנדבותי, היו בסיכון נמוך כמעט פי שניים מאלו אשר לא התנדבו. אם כן, להתנדבות בקהילה יש לא מעט יתרונות, ומלבד הסיפוק הגדול, הגברת הערכה העצמית, העיסוק המתמשך והאפשרויות ליצירת רשת חברתית חדשה, נראה כי התנדבות ממושכת מאריכה חיים.

אימון אישי לפנסיונרים


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715435

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר