Home » סיעוד ורפואה בגיל הזהב

סיעוד ורפואה בגיל הזהב

גיל הזהב מביא עימו שינויים רבים – קצב החיים הופך איטי יותר והפרישה מן העבודה מפנה זמן רב לבילוי עם המשפחה, עם בן הזוג או בחוגים החברתיים. מבוגרים בגיל הפרישה נעים בין רמת תפקוד עצמאית לבין רמה תפקוד סיעודית.

לעיתים הם נקלעים לרמה סיעודית עקב פציעה, מחלה, ניתוח או תאונה ולעיתים הזמן עושה את שלו. חלק מן המקרים הסיעודיים זמניים וחלקם הולכים ונעשים דחופים יותר ויותר. מהו סיעוד ולמי הוא נועד? ואילו דרכי טיפול קיימות?

טיפול סיעודי

הגדרת התפקיד הסיעודי- הענקת עזרה, שמירה או קידום מצב בריאותי (פיזי ונפשי) של פרט, משפחה או קהילה. המילה סעד משמעותה עזרה לאחר, לכן במקצוע הסיעוד ניתן למצוא אחיות מוסמכות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אחות פרטית בבית החולים, סניטרים ומטפלי בית.

הטיפול במבוגרים סיעודיים סובב סביב השעון. המבוגרים תלויים במטפל הסיעודי שיביא להם את התרופות, יעזור להם בפעולות השיגרה (אכילה, קימה, ישיבה, רחצה), ילווה אותם לטיפולים הרפואיים השונים, ישמור על הגיינת גופם ועוד. כדי למנוע הידרדרות במצב הבריאותי ועל מנת לשמר את המצב הקיים רצוי לקבוע למבוגר הסיעודי טיפולים פיזיותרפיים, טיפולי ריפוי בעיסוק ופגישה אצל קלינאי תקשורת.

מהו מצב סיעודי?

מבוגרים רבים עוברים את גיל הזהב ללא כל צורך בעזרה סיעודית. למרות זאת, קיימים מבוגרים אשר זקוקים להשגחה, תמיכה רפואית, יועץ פנסיוני ועזרה סיעודית לעת זקנתם. הרמה התפקודית נקבעת על ידי ביטוח לאומי באמצעות מבחן הנקרא "מבחן תלות" (ADL).

במבחן זה נבדקים יכולותיו של אדם לבצע פעולות בסיסיות בביתו כגון הליכה, אכילה, ישיבה וקימה מן הכיסא, רחצה, שליטה בסוגרים וכדומה. בהתאם למידת תלותו בעזרה, כך נקבע הציון הקובע את זכאותו לגמלת סיעוד.

חוק סיעוד

על פי "חוק ביטוח הסיעוד" אותו מפעיל הביטוח הלאומי, מבוגר המוגדר סיעודי זכאי לגמלת סיעוד ושירותי סיעוד אשר נועדו לסייע לו בפעולות היומיומיות, ניהול משק הבית ולהשגיח על מצבו מבחינה בריאותית ופיזית. הסיוע הסיעודי ניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה ומשרד הבריאות באמצעות חברות סיעוד למבוגרים אשר איבדו את יכולת תפקודם העצמאית ואשר עומדים בתנאים הבאים:

  • אינם זכאים לקצבת נכות מביטוח לאומי.
  • מבקשי גמלת הסיעוד מתגוררים בביתם או בדיור מוגן ואינם נמצאים בבית אבות או בבית חולים.
  • תפקודם של מבקשי הגמלה מוגבל, זקוקים לסיוע צמוד בכל פעולה, אינם צלולים בדעתם או מסוכנים לעצמם ולסביבתם.
  • רמת הכנסה.

דרכי טיפול – מטפל סיעודי או בית אבות?

מבוגר הזקוק לטיפול סיעודי רשאי לקבל טיפול זה בביתו על ידי בן משפחה או עובד זר סיעודי, ובמסגרת של בית האבות, על ידי האחיות המוסמכות, הרופאים והמטפלים או במרכז היום לקשיש, באמצעות צוות המקום או מטפל סיעודי צמוד.

  • טיפול בבית – אחד היתרונות הבולטים בהחזקת מטפל סיעודי בבית הינו השארת המבוגר במקום הטבעי והמוכר לו. הדבר נכון במיוחד במקרים בהם המצב הסיעודי זמני ובמקרים בהם הבית מותאם למצבו של החולה הסיעודי (בית נגיש).
  • טיפול במסגרת בית האבות – בתי אבות רבים מחזיקים מחלקה סיעודית אשר נותנת שירותים סיעודיים, רפואיים וחברתיים. הצוות הרפואי הקבוע והמרפאה זמינים לצרכיו של המבוגר הסיעודי. בנוסף להשגחה ולזמינות הרפואית קיימים שירותים נוספים כגון ארוחות, פעילויות חברתיות, חוגי העשרה, טיפולים משלימים, שירותי ייעוץ ועוד.
  • טיפול במרכזי היום לקשיש – מרכזי היום לקשיש מהווים מסגרת של תעסוקה ופעילויות פנאי, השגחה ופעילות חברתית. המקום מעניק ארוחות, חוגים, הרצאות, פעילות גופנית מותאמת וכדומה. המבוגר יכול להחליט באילו ימים הוא מגיע ולאיזה חוגים או פעילויות הוא מעוניין להצטרף ובסוף היום לחזור לביתו.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715435

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר