Home » פנסיה: איך מחשבים מס הכנסה?

פנסיה: איך מחשבים מס הכנסה?

עבור מרבית האנשים, המשמעות של "מס הכנסה" פשוטה למדי – זהו הסכום שאותו מעביר המעסיק לרשות המסים בכל חודש מתוך שכר העבודה (שכר ברוטו).

למעשה, תשלום של מס על ההכנסה כולל גם תקבולים אחרים, לרבות הכנסות מפנסיות ולעתים גם מגמלת סיעוד.

בשורות הבאות נבין יותר על המשמעות של מס הכנסה על פנסיה וגם נראה האם יש אפשרות להפחית את המס האמור.

גובה המס בהתאם להכנסה

המונח הכנסה כולל בתוכו גם תקבולים חודשיים שאותם מקבל גמלאי מקרן הפנסיה, מקופת הגמל, ומביטוח המנהלים. כפי שהמס על הכנסות מעבודה משתנה בהתאם למדרגות מס, כפי שמי שמרוויח יותר משלם יותר מס – כך קורה גם לגבי מסים בגין הכנסות מפנסיה ומקצבאות.

ככל שגובה הפנסיה עולה, כך ישלם הגמלאי יותר מס, אך גם ייהנה מיותר הנחות. יש לדעת שגם כאן ניתן לנקוט בצעדים שונים שיביאו להפחתה בחבות המס, כאשר עומדים בתנאים מסוימים. מהם בדיוק התנאים הללו? מידע מדויק בנושא זה ניתן לקבל כאשר פונים לפקיד השומה או ליועץ לענייני מיסים.

עובדים שפורשים לגמלאות מקבלים פיצויים או מענקי פרישה

עבור תקבולים אלו יש צורך להפריש מסים, בהתאם לגובה הפיצויים. רשות המסים מעניקה אפשרות לפטור ממס עבור כספי הפיצויים, כאשר לפטור זה (הכפוף לתקרה) יש נגיעה גם למס הכנסה על הפנסיה.

עבור לא מעט פנסיונרים ניתן ואפילו עדיף לבחור במסלול של פטור ממס על הפנסיה כחלופה ממתן פטור ממס על פיצויי הפרישה. מתי עדיף כך ומתי עדיף כך? זוהי שאלה שצריך להפנות ליועץ מס או לרואה חשבון בעל מומחיות במסים.

התשובה תיקבע רק לאחר בחינת מצבו של הפנסיונר מבחינת גובה הכנסות, תקבולים צפויים מפנסיה, החלטות על היוון כספי תגמולים, גובה הפיצויים ועוד.

פריסת מס: מונח חשוב המקשר בין מס הכנסה לבין פנסיה

עד היציאה לגמלאות מחייב מס הכנסה את המס על פי חישוב שנתי. גם אם ניכוי המס במשכורת הוא חודשי, הרי שההתייחסות היא להכנסה ברמה של שנת מס. במקרה של פנסיה, קיימת אפשרות מיוחדת לחרוג מכך ולהתייחס לחלק מהתגמולים הנלווים לפנסיה (פיצויים או מענקי פרישה) כאל הכנסה רב שנתית.

במילים אחרות, ניתן לפרוס את הסכום שמקבלים מהמעסיק או מהגופים הפנסיוניים המשלמים פיצויים למשך כמה וכמה שנים וכך לשלם פחות, במיוחד אם ממשיכים לעבוד בגיל הפנסיה.

את גובה התגמולים ניתן לפרוס על פני תקופה של שש שנים. כך ניתן להפחית באופן משמעותי את חבות המס. בנוסף, יש אפשרות לבחור האם רוצים לבצע פריסת מס לשש שנים לאחור או למשך שש שנים קדימה.

גם במקרה זה, ההחלטה תלויה במצבו של הפנסיונר, בשקילת נתונים כגון גובה ההכנסות הצפוי לשנים הבאות (לרבות הכנסות מפנסיות והכנסות אחרות) לעומת ההכנסות שהתקבלו בששת השנים האחרונות בתקופת גיל העבודה.

זאת ועוד. היכולת לפרוס את חבות המס לתקופה של שש שנים היא נתון מקסימלי, הכפוף לוותק במקום העבודה. לעיתים, ניתן יהיה לבצע פריסת מס על פני תקופה קצרה יותר.

תכנון מס נכון

אפשרויות נוספות לקבל הטבות מס הקשורות לכספי הפנסיה יכולות לבוא לכדי מימוש באמצעות תכנון מס נכון עוד בגיל העבודה. הטבות מסוימות ניתנות עוד במעמד ההפקדה, בהתאם לתקרות הפקדה וקריטריונים נוספים.

מי שהפקיד לפנסיה בסכומים העולים על אלה המעניקים הטבות מס למפקידים, יכולים לקבל הטבות מס מסוימות בעת קבלת הכנסות מפנסיה. גם במקרה זה, מומלץ לברר את הדברים בליווי מומחה הבקיא בחוקי המס ובתקנות המתעדכנות מעת לעת.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715435

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר