Home » תרופות שאינן בסל הבריאות

תרופות שאינן בסל הבריאות

תרופות שאינן בסל הבריאותקופות החולים בישראל מעניקות למבוטחיהן שירותים רפואיים אחידים, ללא עלויות גבוהות, והכול במסגרת סל הבריאות אותו קבע "חוק הבריאות הממלכתי". יחד עם הטיפולים הרפואיים שנכללים בסל, ישנן גם תרופות מסוימות הכלולות בו.

חבילות התרופות ושאר השירותים הרפואיים הכלולים בסל הבריאות, מתעדכנים מדי שנה. אולם, הכיסויים הרפואיים שניתנים במסגרת הסל לא מכסים את כל התרופות, דבר שמצריך רכישת ביטוחים רפואיים משלימים דרך קופות החולים, או דרך חברות ביטוח פרטיות.

במסגרת הביטוחים המשלימים ניתנים טיפולים רפואיים ותרופות שלא בסל הבריאות, ומכיוון שהם כרוכים בעלות גבוהה, לא כל אחד מסוגל לרכוש אותם. דבר זה יוצר מעין אפליה. רק אנשים שידם משגת יכולים לקבל טיפולים רפואיים או תרופות שלא בסל הבריאות, ואילו השאר נאלצים להסתפק בחבילות הבסיסיות ביותר.

אלו תרופות אינן בסל?

ניתן להבחין שלאורך השנים סל הבריאות כלל בתוכו יותר תרופות מוכרות וותיקות, ופחות תרופות חדשות. מרבית התרופות שנכללות בסל הבריאות ידועות כמועילות, והן יכולות לטפל באוכלוסייה רבה יותר מאשר התרופות החדשות, להן נזקקים מעט אנשים לצורך טיפול במחלות נדירות.

חולים רשאים לרכוש תרופות מסוימות במחירים המסובסדים על ידי סל הבריאות, רק אם הן כלולות בתוכו ורק לאחר שהוכיחו שהן תואמות את מצבם הרפואי וכי עצם נטילתן עשויה לחולל שינוי לטובה. כלומר לכל תרופה שנכללת בסל יש תנאים להכללתה ולא כל אדם יכול לקבלה. לעיתים יכול להיווצר מצב שבו אדם לא יוכל לקבל תרופה למרות שהיא בסל התרופות, וזאת משום שהוא אינו עומד בתנאי הכללתה.

כיצד משיגים תרופות שלא בסל?

ועדת סל התרופות בכנסת מתכנסת מדי שנה ומחליטה אלו תרופות ייכללו בסל ואלו יישארו מחוצה לו. כשאדם זקוק לטיפול תרופתי כדי להבריא ממחלתו או כדי להמשיך ולחיות לצדה, אך התרופה לא כלולה בסל, הוא נתון בבעיה חמורה. רכישת התרופה במסגרת פרטית אינה דבר זול ורבים מהחולים אינם מסוגלים לשאת בעלויות.

בכל קופת חולים ישנה ועדת חריגים מרכזית שפועלת בהיקף ארצי. ועדה זו משמשת כגוף שיפוטי ותפקידה לתת מענה לחולים שזקוקים לטיפולים רפואיים יקרים או לתרופות שלא בסל הבריאות. ועדות החריגים דנות במקרים רק לאחר שהחולים ניסו את התרופות ואת הטיפולים שכלולים בסל ושמתאימים למחלתם, אולם אלו לא שיפרו את מצבם או לא השפיעו עליהם כלל. חולים שכבר ניסו כל טיפול וכל תרופה אפשרית, זקוקים כעת לתרופות ולטיפולים שעשויים להיות התקווה האחרונה להציל את חייהם או לפחות להאריך אותם.

ועדת החריגים דנה בכל פניה ומחליטה על המשך הטיפול ועל מתן התרופות והטיפולים במקרים מסוימים בלבד, לאחר שהיא בודקת פרסומים בספרות הרפואית ועדויות של חולים אחרים שאכן התרופה המסוימת תורמת להצלחת הטיפול.

הוועדה מעריכה כי מדובר בטיפול מציל חיים וכי החולה זקוק לו בדחיפות. היא מעריכה מראש את הסיכויים של הצלחת הטיפול בכל מקרה, ועד כמה הרפואה מנוסה במתן הטיפול, ולבסוף היא מפעילה שיקול כלכלי לגבי העלות הכספית של הטיפול, או הזכאות לגבי הנחות.

כותב המאמר: דוד צרויה, רוקח אחראי, טלפארמה


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715435

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר