Home » לימודים בגיל הזהב

לימודים בגיל הזהב

על פי ממצאים שונים שהתגלו במחקרים שבוצעו בקרב בני גיל הזהב, נמצא כי לפעילויות פנאי השפעה חיובית על מנגנון הדמנציה (שכחה), דהיינו, בכוחן לצמצם את הסיכון ללקות במחלה. התוצאות החזקות ביותר נמצאו בקרב קבוצת הקשישים אשר עסקו בפעילויות הקשורות בריכוז ובחיזוק המחשבה והזיכרון.

אחת הדרכים באמצעותן יכולים בני גיל הזהב לשפר את מיומנות הזיכרון, החשיבה והריכוז שלהם, היא השתתפות בקורסים וסדנאות שתפקידם ללמד את המשתתפים כלים, מיומנויות וידע חדש.

אלו קורסים ניתן ללמוד בגיל זה, האם יש ללמידה יתרונות נוספים והיכן יכולים לקחת הקשישים חלק בתהליכי למידה? על כך ועוד נענה במאמר זה.

לימודים בגיל הזהב – יתרונות

לפי אמרה הנפוצה במסורת היהודית, נהוג לומר כי "הלומד ילד, למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש. והלומד זקן, למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר מחוק" (מסכת אבות, ד, כ"ה).

נהוג לייחס את האמרה ליתרון הלמידה בגיל הצעיר, אך ניתן אף לראות כי ללמידה בגיל מבוגר יתרונות רבים, אולי אפילו יותר. אחד היתרונות ללמידה בגיל מבוגר, היא הידיעה שמה שנלמד היום, עשוי להיעלם מחר, ולכן, כל עוד הזיכרון פועל במלוא כוחו, זה הזמן להשכיל ולרכוש ידע רב ככל שניתן. יותר מכך, גם למידה על 'נייר מחוק', דהיינו, על רקע רווי בידע, הינה משמעותית כיוון והיא אוצרת בתוכה את הניסיון והמיומנות שנרכשו בעבר ומאפשרת למידה משמעותית ומורכבת יותר.

ללמידה בגיל הזהב ישנם יתרונות נוספים:

  • חשיפת המשתתפים לחברים בני גילם ובעלי עניין משותף
  • שיפור מיומנויות וידע
  • סיפוק אישי
  • חשיפה לתחומי מחקר ונושאים חדשים
  • למידת תכנים עכשוויים אותם ניתן לנצל לפעילות היום- יומית (כגון יישומי מחשב ואינטרנט)
  • הזדמנות להיפתח לתחומי עניין חדשים
  • התחלת עבודה חדשה (כעצמאי), או תחביב אהוב
  • מציאת נושאים משותפים עם הדורות הצעירים
  • מתאים לסובלים מחוסר שקט ומנוחה ועוד
  • יכול למנוע מחלות דמנטיות כמו דמנציה או אלצהיימר

אלו קורסים ניתן ללמוד בגיל הזהב?

באופן עקרוני ניתן לומר, כי גם בגיל הזהב ניתן ללמוד כל קורס וכל סדנא אפשרית, המיועדת לקהל הרחב. עם זאת, ישנם קורסים שתוכננו ספציפית כך שיתאימו לבני גיל הזהב, זאת מבחינת התכנים, קצב הלמידה, היעדר אמצעי הערכה (מבחנים ושיעורי בית), ושהייה בין חברים בני אותו גיל ובעלי אותם תחומי התעניינות. מאמצי השיווק והמכירות לפנסיונרים, צריכים להתמקד בצרכיהם האמיתיים.

  • קורסים באומנות – אוהבי עבודת היד, יוכלו להצטרף לקורסים מעשיים העוסקים ביצירת עבודות אומנות כגון פיסול, רקמה, רישום, ציור, סריקה, קרמיקה, אוריגאמי, צילום, בישול וכך הלאה. קורסים אלו אינם עוסקים באופן ישיר בשיפור מיומנויות הריכוז, אך לרוב הם מתמקדים בעבודה בשני הידיים, וכך הם מפתחים את שתי אונות המוח באופן מקביל.
  • שפה חדשה – לעולם לא מאוחר ללמוד שפה חדשה שתאפשר תקשורת עם קבוצות אוכלוסייה חדשות, ובעיקר תחזק את מיומנויות הזיכרון, הדיבור והתקשורת.
  • יישומי מחשב ואינטרנט – כאמור, קורסים העוסקים בנושאים אלו, נושאים בחובם יתרונות נוספים, והם: היכולת להיות מעורבים במהפכה הטכנולוגית, למצוא שפה משותפת עם בני המשפחה הסובבים את הקשישים, וכן היכולת לתקשר עם חברים רחוקים באמצעות פורומים, מצלמות אינטרנט וגישה לרשתות חברתיות.

איפה לומדים?

כפי שניתן להבין, לא קיימת מגבלת גיל באוניברסיטאות ובמכללות השונות, כך שקשיש שהגיע לגיל פרישה ועומד בתנאי הקבלה, יוכל ללמוד קורסים לתעודה או לתואר. ניתן ללמוד אף מגוון קורסים המתקיימים במוסדות אלו, גם מבלי שהמטרה תהיה אישור סיום מוסמך כלשהו.

כמו כן, קורסים למבוגרים ניתן ללמוד במסגרת מתוכננת של מרכזי היום והמתנ"סים בעיר, וכחלק מהתוכנית התרבותית והתעסוקתית של בית אבות (או דיור מוגן). ניתן אף ללמוד שיעורים מתוקשבים, דרך רשת האינטרנט.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715435

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר